Pilot De Verlengde Culturele Schooldag

Afgelopen weken, van de kerstvakantie tot aan de voorjaarsvakantie was er op BS De Esdoorn en SO Lichtenbeek een pilot Verlengde Culturele Schooldag. Een initiatief van Linda van Raaij, teamleider van SO Lichtenbeek. Tijdens deze periode kwamen op de dinsdag na schooltijd twaalf kinderen bij elkaar. Deze leerlingen zijn afkomstig uit het regulier en speciaal onderwijs (BS De Esdoorn en SO Lichtenbeek).
Het doel van deze middagen is het stimuleren van de talentontwikkeling en het verminderen van kansenongelijkheid. De leerlingen die in aanmerking komen voor de verlengde schooldag zijn kinderen die vanuit thuis minder in aanraking komen met culturele activiteiten en op deze manier hun eigen talenten daarin kunnen ontwikkelen. Alles gebeurt in een plezierige, veilige en gezellige setting.
Kunstdisciplines dans en beeldend
De verlengde culturele schooldag stond in het teken van de kunstdisciplines dans en beeldend. Onder leiding van dansdocent Sarah van ‘Let’s Move and dance’, leerden ze dansen uit India, Egypte en het wilde Westen. De andere middagen bestonden uit beeldende lessen. Er zijn kostuums gemaakt voor bij de dans uit India, hiërogliefen geschreven, slangen en een schimmenspel over het Wilde Westen gemaakt. Verder zijn er portretten, zowel van kosteloos materiaal als met krijt en verf gemaakt. Ook is er toneelles gegeven. De laatste verlengde schooldag is afgesloten met een voorstelling van dans voor ouders, juffen en meesters. Ook het schimmenspel was te zien en alles wat er gemaakt was. De kinderen genoten zichtbaar om te dansen en om hun beeldende werken te laten zien.
De cultuurcoach van Forte Welzijn was betrokken als procesbegeleider. De verlengde culturele schooldag is mede mogelijk gemaakt door subsidie vanuit Cultuur Oost, de Gelderse adviesorganisatie voor kunst en cultuur. Annemieke van Pagée heeft als coördinator en kunstvakdocent het project ontwikkeld en begeleid.